Onsdag 27 december 2006

Jag har stickat på uppdrag av min syster


Hon önskade sig muddar som hon kunde ge bort till sin kompis. Jag komponerade dessa:

Lottas muddar

De är stickade i garnet  "sju bröder" och till det använde jag denna gång stickor 2,5 mm för att få dem ganska fasta. Avslutningen med en virkad kant var lite jobbig, men jag blev nöjd med resultatet. Jag kan inte förstå vad jag gör för fel när jag virkar, jag får alltid kramp i handen!

Mönster
Garn: Novitas 7 bröder

Stickor: strumpstickor  2,5mm

Virknål: nr 3
 
  • Lägg upp 44m, fördela på 4 strumpstickor.
  • Sticka 3 aviga varv.
  • Sticka resår (1r, 1a) i ca 40 varv.
  • Sticka 3 aviga varv.
  • Maska av med hjälp av en virknål och fortsätt sedan direkt att virka:
  • 1 varv med fasta maskor i varje maska (i båda maskbågarna).
  • 1 varv med 4 luftmaskor, 1 fast maska i var 3:e maska, avsluta varvet med en smygmaska.
  • Virka 5 fasta maskor i varje båge under nästa varv, avsluta varvet med en smygmaska.
  • Ta av tråden och fäst.

Dessa muddar passar bra till smala handleder eller om man vill att muddarna sitter ganska hårt, men det är lätt att reglera vidden med fler maskor!

 


Kommentarer
Postat av: Joanna

Hej Ida!
Fina muddar. Prova en tjockare virknål (skaftet, inte själva kroken) eller anpassa den så att den blir tjockare. Arbetsterapeuten har talat. Gott nytt År!

Postat av: Hhilmaa

Jättefina muddar!! Är garnet Novitas 7 bröder? Kunde det vara möjligt att få mönster(?) till dom?! (Förlåt min svenska är dåligt...)

2006-12-27 @ 23:31:43
URL: http://hhilmaa.vuodatus.net
Postat av: Lea

Verkligen fina muddar!

2006-12-28 @ 20:06:24
URL: http://stickstack.blogspot.com
Postat av: Hhilmaa

Tack så mycket! Måste försöka...Jag berättar sen hur det gick ;)

2006-12-30 @ 13:53:21
URL: http://hhilmaa.vuodatus.net
Postat av: Hhilmaa

Nu är mina muddar färdiga ;) dom blev grå och lite kortare än dina...det finns bild på dom i min blogg...

2007-01-05 @ 22:26:06
URL: http://hhilmaa.vuodatus.net/blog/37607

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback