Onsdag 16 juli 2008

Sticka ärmar uppifrån

Jag fick en fråga om hur man gör när man stickar ärmar uppifrån med förkortade varv. Jag vet inte riktigt "hur man" gör, men så här gör jag:
Jag läser helt enkelt mönstret som det är och skriver kort ner exakt vad som ska göras i varje ände av stickningen, för att göra det öveskådligt gör jag anteckningarna lite i form av en ärm.
Sedan räknar jag ut hur många maskor det är som mest och hämtar upp dessa runt hela ärmhålet med rundsticka. Sedan stickar jag "baklänges", dvs ska det enligt mönstret vara 10 maskor kvar i slutet att maska av stickar jag de mittersta 10 maskorna överst på ärmen. Ska man varvet innan ha minskat en maska i var sida, stickar jag en maska mer i var sida istället...

Jag vet inte alls om detta blev en förklaring som fungerar, men det är inte så svårt när man ser det. Svårigheten brukar snarast vara att komma igång. Fördelen när man väl är igång är att man kan prova under tiden och ser då direkt om det blir snyggt eller inte + naturligtvis att man slipper det hemska jobbet med att sy i en ärm som inte helt passar!!

Upptäckte häromdagen att jag helt glömt att visa min
EM-sjal här. Den är stickad enbart till fotboll. Här är den:



Stickad i Lin från Deisy Design med stickor 4,5 mm tjocka. Mönstret kommer från Drops.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Tackar för att du tog dig tid att förklara. Jag skall garanterat försöka mig på det och se hur det går.

Sjalen är jättefin.

Postat av: Monica Hansen

Jättesygg sjal! Lin är så mysigt:)

2008-07-17 @ 07:45:19
URL: http://metrobloggen.se/MonicaHansen
Postat av: Ulricha

Jättefin. Ser "sommrig" ut.



Hur blir lin när man blockar det, drar det ihop sig eller håller det formen?

2008-07-27 @ 14:29:18
URL: http://www.garntrollet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback